Nu ştiu când anume a intrat în codul meu genetic să pozez. În secunda în care simt vreun obiectiv foto asupra mea, interiorul meu este luat în stăpânire de nişte instincte mai puternice, care mă fac să mă îndrept din spate, să mă uit mai interesantă în zare, să îmi schimb faţa într-un fel de zâmbet pe care eu îl cred misterioso-înţelepto-erotico-blând. Apoi aştept să îmi fie făcută poza. Clic-clac. Mai rămân aşa câteva secunde, eventual mă întorc şi mă prefac că tocmai am observat aparatul, şi mai pozez încă o dată cu ochii ţintă spre lentilă.

De fapt, fotografiile mele preferate sunt cele instantanee. Adevăraţii meseriaşi sunt acei fotografi care reuşesc să îi surprindă pe oameni în cele mai nemascate trăiri ale lor, direct în mijlocul unui gând, fără timp de măşti sau de posturi maiestuoase pentru blitz.

Am învăţat recent să îmi fac poze. Nu ale chipului, ci ale sufletului. Când mă găsesc în mijlocul unei acţiuni sau când fac ceva cu multă febrilitate mă opresc şi, preţ de o respiraţie, mă uit la mine. Ce fac? Ce gândesc? Cum se simte corpul meu? Ce tonalitate îmi are vocea? Cât din adevărata mea persoană se află acum pe scenă? Spun adevărul? Încerc să impresionez? Pe cine? De ce?

Încerc să îmi ascult răspunsurile fără să le judec. Este important să nu încep să mă gândesc dacă este “bine” ce gândesc, ce fac, să nu îmi doresc imediat să îmi schimb atitudinea. Doar să fac un click cu aparatul meu foto interior şi apoi să îmi continui viaţa, ca şi cum nu aş fi observat paparazzi-ul. Comentariile, analizele pot veni, dar mai târziu.

Cred că acesta este şi secretul celor mai buni fotografi. Privesc lumea fără să o împartă în bună şi rea, dorindu-şi doar să ne transmită emoţia, brută şi nemestecată, a celor surpinse.

Recunosc că nu sunt mereu un fotograf priceput. Mai ales seara, când încerc să mă liniştesc şi să mă privesc cu insistenţă, parcă simt cum ceva în mine se mişcă, îşi îndreaptă spatele, îşi afişează zâmbetul numai bun de tras în poză şi îmi şopteşte “eşti bine, eşti foarte bine”.

semnatura_sara_mic

