încerc, mai nou, să îmi aleg gândurile.

ideea mi s-a părut la început nimic mai mult decât vorbărie psihologică. gândurile sunt gânduri. sunt un dat. ce le pot face eu? cum să mă apuc să le aleg ca pe fasole?

pe măsură ce am început să îmi dau seama cât de mult mă afectează de fapt propriile gânduri şi cât de mult mă pot trage în spate, mi-am pus problema dacă gândurile sunt într-adevăr un “dat”, adică ceva de neatins. uitându-mă cu mai multă atenţie la gândurile mele şi citind despre felul în care codependenţa ne deformează gândirea, mi-am dat seama că gândurile nu sunt nici pe departe nişte entităţi de neatins ci, dimpotrivă, sunt doar nişte cărări şi scurtături prin creierul meu. cu cât străbat mai mult acelaşi parcurs al gândirii, cu atât îmi devine mai comod să văd lucrurile într-un anumit fel, până când ajunge să mi se pară SINGURUL fel în care pot vedea lucrurile. multe din gândurile negative îmi par adevăruri de nestrămutat doar pentru că le-am repetat până acum la nesfârşit. de asemenea, atunci când conştientizez un gând negativ, auto-ironic sau pur şi simplu răutăcios la adresa propriei persoane, nu înseamnă în mod automat că trebuie să păşesc mai departe pe drumul pe care mi-l indică. pot să îl tratez pur şi simplu ca un semn BLING care îmi ia ochii şi îmi ţipă “PE AICI! PE AICI!” dar să-l ignor.

Sau, mai simplu de atât. Mă gândesc la reacţia sănătoasă în următoarea situaţie:

În faţa mea sunt două persoane: spre stânga, una care se bucură că mă vede şi îşi deschide braţele spre mine; a doua, mai spre dreapta, care spumegă de furie şi îmi strigă “PROASTO!” În varianta mea codependentă, fără îndoială că reacţia mea imediată ar fi să îi răspund celei de-a doua persoane şi să o pun la punct. În varianta mea îmbunătăţită, îmi dau seama am de ales şi pot să mă îndrept, pur şi simplu, spre prima persoană, în loc să îi acord atenţie celei de-a doua.

La fel este şi cu gândurile. A le alege nu înseamnă decât să conştientizez ambele posibilităţi de a gândi şi să mă îndrept spre cele care mă ajută cel mai mult.

semnatura_sara_mic

