Codependent No More” este cartea in care, cu mai putin de un an in urma, imi citeam o descriere fidela intinsa pe 15 pagini, la capitolul “caracteristicile codependentului”. 

  • ii place sa dea, nu stie sa accepte
  • se simt obligati sa acorde ajutor, sa dea sfaturi sau sa rezolve problemele celor din jur si se infurie sau se simte dezamagit atunci cand ceilalti nu le urmeaza sfatul
  • se tem sa nu faca greseli
  • iau decizii foarte greu
  • se gandesc si se ingrijoreaza foarte mult pentru altii
  • cred minciuni, se mint pe ei insisi
  • se intreaba deseori de ce li se pare ca innebunesc
in fine, un portret atat de detaliat al meu incat la sfarsitul capitolului am lasat cartea jos, ingrozita, cu ochii in lacrimi si cu o stampila pe viata pe fruntea mea:

SUNT CODEPENDENTA

Pana atunci, nu mai citisem nici o carte de self-help si le respingeam cu superioritate si intelectualism pe toate. Erau prostii. Expresii precum “gaseste fericirea in tine insati”, “iubeste-te”, “lasa lucrurile sa se intample” mi se pareau cele mai mari gogosi din lume, vandute de doamne trecute de varsta a doua si care nu au gasit altceva mai bun de facut la varsta pensiei.

Codependent No More” m-a socat, m-a dat peste cap, mi-a deschis ochii, m-a facut sa ma privesc in oglinda cu cei mai speriati ochi posibili, apoi mi-a dat speranta. Melodie Beatie, autoarea, care s-a invartit si ea suficient timp in cercul acesta inchis ca o catusa, al grijei fata de persoanele alcoolice, explica aproape stiintific ceea ce ni se intampla, explica pas-cu-pas toti pasii care trebuie facuti si ofera o descriere amanuntita a Programului in 12 Pasi care ne ajuta sa ne gasim fericirea in noi insine.

Ca sa va faceti o idee, Melody Beatie vorbeste despre vindecarea noastra, a codependentilor, explicandu-ne cum putem incepe sa avem grija de noi, cum sa ne detasam, sa ne eliberam de puterea magnifica pe care o exercita asupra noastra alcoolicul, despre cum sa nu ne mai consideram victime, cum sa acceptam, cum sa incepem sa ne ascultam emotiile, cum sa ne eliberam furia s.a.m.d.

Am sa revin la carte de multe ori, o recomand cu caldura tuturor celor care vor sa inteleaga codependenta si sa se inteleaga pe ei insisi, dar deocamdata sa va spun unul din citatele mele preferate. Una dintre multele persoane codependente pe care le-a intalnit si le-a ajutat a spus asa:

“Am spus, de atatea ori, ca nu pot trai fara EL. M-am inselat. Toti cei patru soti ai mei s-au dus, iar eu traiesc in continuare bine-mersi”.

Nu stiu daca este tradusa la noi, dar poate fi comandata de pe amazon.co.uk.

