Ma numesc Sara si sunt codependenta.

 
Daca ai avut parinti alcoolici, esti casatorit sau casatorita cu un alcoolic sau, cumva, in mod ciudat, iti gasesti doar parteneri alcoolici sau cu orice alt tip de dependenta, s-ar putea sa fii si tu. Codependent.
 
Nu, nici eu nu stiam ce inseamna cuvantul asta pana nu demult. Timp de 27 de ani, nu am stiut ca “sunt” ceva, asa cum altii erau alcoolici, bulimici, anorexici, dependenti de droguri etc. Credeam ca sunt, pur si simplu, Sara. Adica o persoana normala cu job bun (un pic nemultumita de ceea ce faceam), prieteni draguti (despre care uneori aveam impresia ca ma tradeaza), cateva povesti de iubire cu final nefericit (dar oricum nu e fericit, credeam eu, decat atunci cand il intalnesti pe EL). Fara probleme cu alcoolul, drogurile, cheltuieli compulsive, furie etc.  O persoana normala, pe care n-ai fi inalnit-o niciodata in fotoliul unui psiholog vorbind despre cum incerca sa ascunda sticlele de mama. Eu nu aveam nevoie de asta. Eu eram normala.
 
Apoi, a aparut cuvantul “codependenta” in viata mea. Intr-o definitie personala, a fi codependent inseamna ca emotiile mele, starea mea de bine, bucuria, luminina, fericirea depind cu totul de o alta persoana.  Renunt mereu la a face ceea ce imi place, pentru a-i face pe plac altcuiva; ma dau peste cap sa ajut, mai ales daca nu mi se cere asta; nu prea tip niciodata, oamenii furiosi imi repugna si ii evit; cand cel iubit se supara pe mine, nu mai sunt om; imi este frica, mereu, sa supar / sa deranjez / sa mi se intoarca spatele din senin / sa gresesc / sa spun prostii, mai ales in fata persoanei pe care o iubesc atunci. Iar asta, pentru ca persoana aceea este lumina mea, motivul pentru care ma trezesc dimineata, speranta pe care o am atunci cand inchid ochii seara, actorul tuturor viselor mele in care eu sunt – in sfarsit – fericita, motivatia celor mai dragute gesturi. Cel mai mult, imi place sa ma simt indispensabila lui, astfel incat fac o multime de lucruri pentru a-i deveni indispensabila, apoi mi se rupe inima cu fiecare ocazie in care imi dau seama ca nu sunt, apoi ma prabusesc, apoi cred ca nu valorez nimic, apoi ma iarta si devin din nou un licurici stralucitor. Si daca persoana aceea imi intoarce spatele, eu nu mai stiu sa exist.
 
Cam asta inseamna pentru mine codependent; prima carte in care am citit despre caracteristicile codependentei ma descria pe mine la perfectie, in 15 pagini. Un test scurt de codependenta este disponibil si pe pagina Al Anon, pagina celor care traiesc sau au trait pe langa alcoolici.  
 
 
 
Asa ca am invatat sa spun “Ma numesc Sara si sunt codependenta.”  Acesta a fost primul pas. De aici, incepe calatoria.
