In urmă cu doi ani, am făcut niște lecții de dansat rumba. Este un dans latino, în care mișcările sunt tare complicate, iar mâinile, picioarele și restul corpului trebuie să funcționeze în perfectă armonie unele cu altele. Cam așa:
La prima noastră oră, profesorul ne-a arătat repede o secvență de pași, ne-a pus muzică și am încercat să ținem pasul cu el. La primele semne de reușită, ne-a arătat cum să ne mișcăm corpul, după alte cinci minute ne-a arătat cum se ne unduim mâinile și după încă alte zece ne-a arătat și niște coreografii pe care ne-a invitat să le repetăm. Am ieșit de la lecție aproape plângând: nu fusesem în stare să învăț nici cei mai simpli pași.
Din fericire, nu eram singura. Majoritatea participanților la curs erau frustrați pentru că nu reușiseră să facă mai nimic din ce le arătase profesorul, numai că unii dintre ei și-au dat seama repede că nu fusese deloc vina lor. “Ca să înveți orice dans”, mi-au explicat ei, “trebuie mai întâi să știi, să exersezi și să răs-exersezi pașii de bază. Abia peste câteva lecții înveți să îți miști mâinile. După ce le stăpânești la perfecție, poți învăța câteva secvențe de pași. Doar cei stăpâni pe sine ajung să improvizeze coreografii, câteva luni sau ani mai târziu.”
Profesorul, se pare, ne-a predat toate deodată, fără răbdarea de a trece peste repetițiile extenuante cu aceleași și aceleași secvențe de pași. Rezultatul? Doar frustrare.
Mi-am promis să țin minte lecția aceea prețioasă de la rumba, dar nu am făcut-o. Mă regăsesc deseori în situații în care îmi vine să explodez de frustrare.
Mi se pare că mă enervez prea des, sunt prea indiferentă, sunt prea băgăcioasă, sunt prea deprimată, sunt prea energetică… Sunt mult “prea”. Îmi zic că, o dată ce știu pe de rost toate lecțiile, ar trebui să fiu deja capabilă să le aplic la perfecție. Mă consum foarte mult atunci când greșesc, din nou și din nou.
Dar făcând așa, oare nu procedez exact ca instructorul de dans cel nepriceput? Oare nu am prea puțină răbdare cu mine? Oare nu am pretenții de la mine să fiu la ora de avansați, când nici măcar nu știu pașii de bază?
Doar pentru că știu tot, nu înseamnă că potși să fac tot. Și doar pentru că nu pot încă să dansez prin viață ca un adevărat profesionist, nu înseamnă că nu am să știu niciodată.

Încet. Unu, doi-trei, patru – pas.


28 comments
Comments feed for this article
December 4, 2011 at 4:18 pm
lia
Pasii acestui gen de dans nu mi se par tocmai simpli ,Sara ; pe de alta parte ,profesorul a fost intr-adevar lipsit de tactica …
Intimplarea este un reper bun care se poate aplica si in alte situatii ,asa cum spui ,pentru ca nu este corect sa ne apreciem prin prisma unor nereusite in care sint implicati atitia factori externi .
De multe ori ,motivul datorita caruia asteptam prea mult de la propria persoana se datoreaza faptului ca in copilarie ni s-a cerut perfectiune .
December 4, 2011 at 10:04 pm
sara
Am vrut sa spun, dar poate ca nu am facut-o in modul cel mai fericit, ca ne schimbam atitudinea intr-un mod atat de complex si de complicat, incat niciodata nu se poate din prima. Imi spuneam mie, mai degraba, sa nu-mi mai fac atatea griji ca nu-mi ies toate cum mi-as dori.
December 5, 2011 at 10:12 am
cristi
..superb
December 5, 2011 at 11:22 am
Lulu
Multumesc Sara pentru lectia aceasta.N-ar trebui s-o uitam niciodata,mai ales atunci cand ne este greu.Lucrurile frumoase incep, reancep cu lucruri simple.Un’, doi,trei,patru-pas.
December 5, 2011 at 3:34 pm
Gelu
Sara probabil tu vrei sa fii o profesionista . Astea sunt ambitii desarte . Ce te-a facut sa crezi ca e atat de usor? Ai talent la dans? Sunt sigur ca din invidie te-ai inscris la dans iar daca nu e asa inseamna ca intradevar simti pasiune pt asa ceva. Eu bag mana-n foc adica sunt sigur ca ai vrut sa devii dansatoare. Cand am vazut prima data titlul postului am zis in sinea mea : Sara nu mai poate de bine si ii arde de dansat. Acum imi dau seama ca tu si acum incerci sa pui in aplicare cei 12 pasi. Culmea este ca desi sunt codependent nici nu ma intereseaza acesti 12 pasi. Cine a inventat salsa? Totul a pornit de la miscari involuntare si spontane. A stat cineva cu foita si cu creonul sa scoata un nou dans? . Eu mai dansez uneori dar numai daca imi place si melodia. Sa stii sa dansezi inseamna sa stii sa te exteriorizezi. Dansul presupune efort si concentrare iar acestea sunt necesare pt stabilitate si sincronizare . Nu-i asa ca-i complicat ? E complicat dar e frumos.
December 13, 2011 at 5:55 am
Eva
Gelu, ce spui tu e valabil pentru tine… Mi-a fost greu sa citesc prima parte a mesajului tau. Te situezi pe o pozitie de aroganta… si de critica. De unde nevoia sa faci asta?
Vezi-ti de dansul tau, Gelu… Fii sigur si baga mana in foc pentru tine.
December 13, 2011 at 7:51 pm
Gelu
E problema ta ca sunt arogant ? Da , sunt arogant fata de Sara iar ea are dreptul la replica . Cu ce te-am suparat eu pe tine ? Vrei sa iti demonstrez unde gresesti tu ? In primul rand Sara poate face orice cu blogul ei . De ce nu mi-a sters mesajul ? Sara este o persoana pe care o apreciez f mult. Imi place la ea ca vede dincolo de aparente . Este o femeie matura care a invatat pe propria piele ca nu trebuie sa ne grabim sa judecam. Eu sunt singurul care o apreciaza pe Sara la adevarata ei valoare . Eu intru aici pe blog datorita ei pt ca am fost atras de povestea ei . Sara ne ofera posibilitatea sa ne exprimam liber. Recunosc ca sunt arogant . Daca aroganta ar fi singurul meu defect as fi cel mai bun om din lume. De ce ne grabim sa scoatem in evidenta defectele si de ce nu ne grabim ca sa scoatem in evidenta si calitatile unei persoane ? Eu nu stiu daca Sara are nevoie de cineva pt ai lua apararea . Poate mesajul este scris chiar de Sara iar Eva sa fie un nume ales la intamplare . Sau poate Sara a rugat pe cineva sa-mi scrie mesajul . Cine stie . Aici totul e posibil atat timp cat nu se poate verifica identitatea cuiva. Cine intra aici pe blog isi asuma riscuri.
December 13, 2011 at 8:33 pm
Gelu
”Nu poti cunoaste cu adevarat pe cineva decat daca te lupti cu el” – Matrix (partea a doua).
December 13, 2011 at 9:03 pm
Gelu
Sara am si eu o rugaminte pt ai demonstra Evei cat de incompetenta este . Sara te rog sa stergi mesajele mele care te deranjeaza . Sterge si mesajele pe care ar vrea Eva dar te rog mai intai sa o intrebi care mesaje o deranjeaza . La urma fa socoteala si spune-mi si mie cate mesaje ai sters .
December 14, 2011 at 3:00 am
Gelu
Nu mai spuneti minciuni despre mine daca vreti sa nu spun adevarul despre voi. Sunt dispus sa imi retrag unele cuvinte daca si respectivii(ele) vor proceda la fel . Imi retrag calificativele doar prin intelegere reciproca. Nu uitati sa fiti binevoitori . Eu unul ma stradui chiar daca uneori nu reusesc.
December 15, 2011 at 9:18 am
danyn27
e de remarcat cat de usor mai multa lume de aici cade in prima capcana care se iveste in drumul catre vindecare : aceea de a nu se ocupa de propria persoana (de “munca” asupra propriilor probleme) si de propriul progres pe calea de vindecare si ajung sa se raporteze la alte persoane de aici in acelasi mod in care au facut-o cu cei apropiati din vietile lor… ceva (codependenta lor) ii impinge spre aceleasi forme de relatii pe care le-au avut si pana acum cu cei din vietile lor…
si e de observat alta caracteristica clasica a codependentei: nevoia de a “salva” pe altii, de ai ajuta si a le spune ce sa faca pt a-i vindeca… incercarea de a “ghida” (cu cele mai bune intentii) pe ceilalti, lipsa de incredere ca acestia sunt capabili sa se descurce singuri (stim cu totii de unde vine asta – cine nu era capabil sa se descurce si trebuia supravegheat mereu
– DEPENDENTUL din vietile noastre) si lipsa notiunii (evidente pt un om sanatos) ca vinvecarea celuilalt nu sta in puterea TA ci doar a lui…
IAR TU NU POTI FACE NIMIC IN PRIVINTA ASTA….orcat de mult ai vrea si orcat de mult te sperie si te doare aceasta realitate…
fiecare este responsabil de propria vindecare si decizia de a o lua pe drumul acesta sau nu, de a cauta ce nu este in regula cu PROPRIA PERSOANA sau nu, de a lucra cu PROPRIA PERSOANA sau nu, de a cauta ajutor specialuzat, pt PROPRIA PERSOANA sau nu, este ceva ce nu poate face altcineva in locul tau….
December 15, 2011 at 9:21 am
danyn27
ca mine, care in loc sa ma duc la treburile mele, stau aici si scriu
…
December 15, 2011 at 9:25 am
danyn27
dar uneori e util, ca iti mai faci ordine in ganduri…
December 16, 2011 at 9:57 pm
Gelu
Danyn daca tot esti asa de isteata sa te vedem cum te descurci la capitolul practica. Am observat ca tu incerci sa inchizi gura la altii si chiar tu dai sfaturi . Ai spus ca nu trebuie sa vb despre dramele noastre . In ce mod te deranjeaza pe tine o drama ? Da-mi un exemplu de un lucru mai important decat acesta. Tu gandesti in felul urmator. Daca cutare ar considera ca exista lucruri mai importante decat drama sa personala nu ar mai fi intrat pe blog ca sa isi publice dramele iar eu nu as fi ajuns in situatia sa iau la cunostinta de problemele sale.
December 16, 2011 at 10:11 pm
Gelu
Eu inteleg ca voi doriti sa va simtiti utili dand sfaturi dar problema este ca nu va pricepeti sa dati sfaturi. Cine dintre voi isi asuma vreo raspundere cand ofera sfaturi? Sunteti patetici .
December 17, 2011 at 5:12 pm
danyn27
gelu, tu ai studiat in vreun fel (carti, net, etc) subiectul codependenta si procesul de vindecare? pt ca sa nu vorbim doar ca sa ne spunem parerile, sa filozofam si sa ne povestim diverse povesti din vietile noastre… eu, si sper ca multi altii de aici sunt concentrati pe un proces de vindecare….
nu de alta, dar ne-am dat seama ca SI NOI AVEM O PROBLEMA
(codependenta), nu numai cei din vietile noastre care ne-au facut rau (tatal, mama, sotul sotia, copilul, matusa etc dependenti de bautura, sau droguri sau mancare, sau munca, sau…)
December 17, 2011 at 5:22 pm
danyn27
scopul e sa ne eliberam de trecut si de tiparele din trecut…. sa ne recladim pe o baza corecta nu pe cea pe care am capatat-o crescand alaturi de persoane cu probleme…
December 17, 2011 at 5:27 pm
danyn27
in legatura cu ceea ce spui tu ca am scris, pot spune, doar, ca mi se pare ca nu ai citit in intregime sau ai sarit peste cuvinte… nu inteleg…
December 18, 2011 at 3:04 am
Gelu
In primul rand eu nu imi dau cu parerea . Probabil crezi asta din cauza ca tind sa devin subiectiv. Crezi ca esti mai documentata ca mine ? Eu am o doza de nebunie in mine si nu dau dovada de stapanire de sine si de aceea par irational . Cel mai practic mod de a te convinge de ceva este sa intrebi. Spune-mi si mie ce faci tu practic ca sa scapi de codependenta ? Voi ati format aici un ”femina club” iar eu v-a stric ”jocurile”. Nu incerca sa dai recomandari de utilizare a acestui blog dupa cum iti convine tie. Ideea de blog a venit din dorinta de a exprima ganduri si sentimente personale pentru ca altii sa le poata impartasi . Acesta nu este un site de specialitate.
December 18, 2011 at 3:27 am
Gelu
Decat sa imi umplu capul cu multa teorie mai bine incerc sa fac lucruri simple si concrete . Acum lucrez la atitudinea mea si la reactiile mele si incerc sa le schimb. Am observat ca nu puneam in trecut pret pe rabdare si pe intelegere. Incerc sa schimb acel ceva din mine, acel tipar. Viata mea s-a schimbat calitativ in bine. Recompensa muncii mele este satisfactia personala si linistea interioara. Cu cat ma supar mai greu (pt. mine acesta este un test de rezistenta) cu atat imi este mai bine. Totul depinde de modul in care reactionez in diferite situatii care imi creaza discomfort. Ideea si hotararea de a-mi stapani emotiile si reactiile au venit cand eu ma plangeam in sinea mea si tot ma concentram pe consecinte. Stiam ca ma invart in cerc dar nu stiam de ce nu ma puteam opri ca sa merg liniar crescator. O sa va spun ce am descoperit .
December 18, 2011 at 3:39 am
Gelu
Unde credeti ca era prooblema? Un an intreg m-am chinuit sa gasesc raspunsul . Sincer chiar m-am rugat Divinitatii sa ma ajute iar aceasta Divinitate m-a ajutat . Am plans de ciuda cand mi-am dat seama ca am risipit multi ani din viata fara sa obtin nimic din ceea ce mi-am dorit. Bineanteles ca mi-am schimbat vechile dorinte cu altele noi. Atat vreau sa dezvalui despre mine deocamdata.
December 20, 2011 at 11:37 am
sara
Sunteti liberi sa comentati pe acest blog. Va promit ca sterg doar comentariile necivilizate sau injurioase, nu cele care deranjeaza (pe mine sau pe oricine altcineva)
December 20, 2011 at 8:36 pm
danyn27
eu nu vreau sa intru intr-o discutie cu gelu pt ca nu mi se pare util in nici un fel: nu am trait experiente de viata cat de cat asemanatoare, nu am competenta in domeniul psihologiei pt genul asta de discutii si nici timpul necesar pt discutii lungi.
si nu cred ca o discutie este posibila cand celalalt nu intelege ce spui…
exemplu.
eu spun:
“Na, vedeti ca mai exista si altceva pe lumea asta in afara de dramele noastre” – nu mai gasesc unde am scris asta dar era vorba despre cum se face sa apara o fata zambitoare din asta
gelu zice:
“Ai spus ca nu trebuie sa vb despre dramele noastre ”
nu am timpul necesar pt o discutie fragmentata de genul “tu ai spus asta – cand tu spui asta eu aud urmatorul lucru” si “eu spun asta – tu ce ai inteles ca am spus eu”
am facut asta cu prietenul meu la inceputul relatiei si am reusit sa construesc cu el o comunicare corecta si multe neintelegeri au ajuns sa fie clarificate astfel rezultand o relatie bazata pe incredere..lucru de care sunt multumita…
totusi nu am timpul necesar sa mai fac asta si cu altcineva si nici energia necesara, am propria viata dirijat cu toate micile marile probleme, planuri, griji, responsabilitati…
gelu iti doresc suces pe drumul spre vindecare
December 21, 2011 at 12:03 am
Gelu
Asa e. Nu trebuie sa iti pierzi timpul cu mine . Tu alegi cu cine sa iti cheltui resursele . Am intalnit fel de fel de persoane in viata mea care mai de care mai sofisticate si mai pretentioase . Oricum timpul va dovedi daca eforturile noastre vor fi in zadar sau nu. Nu am pretentia sa fiu inteles de toti . Nu fac comentarii pt cei care nu ma inteleg ci pt cei care ma ineleg sau vor sa ma inteleaga. Eu vb pt codependentii care sufera si care se simt deznadajduiti .
December 21, 2011 at 12:44 am
Gelu
Danyn cui i te-ai adresat tu spunand ca nu vrei sa porti o discutie cu mine ? Eu nu inteleg in ce sens ai folosit tu cuvantul drama . Nu te-am auzit vb despre experienta ta personala . Ma enerveaza persoanele care fac referire la ceva ce fac altii iar ei nu fac. Danyn ce stii tu in plus fata de noi? Stii sa zambesti iar eu nu stiu ? Stii sa te bucuri iar eu nu stiu. Apreciezi viata mai mult decat mine ? Niciodata nu voi respinge un codependent pe motiv ca este mai codependent decat mine. In momentul cand am facut asta inseamna ca ne-am intors de unde am pornit. Probabil Danyn nu participa la intruniri Al-Anon pt ca acolo se vb despre importanta faptului de a mentine constanta comunicarea cu alti codependenti. Dispozitia noastra de a comunica cu persoane codependente joaca un rol determinant in procesul vindecarii. Danyn lasa sa se inteleaga ca cel mai bine ar fi sa ne vedem de ale noastre . Complet gresit ! Aceasta idee este incompatibila cu sloganurile Al-Anon.
December 21, 2011 at 1:17 am
Gelu
Danyn ma subestimeaza iar acest lucru imi convnine. Danyn esti ironica iar pe mine acest lucru nu ma impresioneaza. Ma bucur ca ai spus cateva lucruri care se petrec in viata ta si sunt sigur ca tu le cataloghezi ca fiind ”schimbari”. Tu vb de parca ai avea fericirea asigurata . Nu cred ca are importanta pt cineva daca tu ai prieten sau nu. Majoritatea isi dau importanta atunci cand spun ca au prieten sau prietena. Era interesant daca spuneai ca ai un iubit. Danyn spune-mi si mie ce inseamna pt tine sa ai un prieten si ce implica aceasta prietenie? Daca esti desteapta iti vei da seama ca ai ocazia sa ma faci praf cu vastele tale cunostinte.
December 21, 2011 at 12:13 pm
danyn27
“Danyn lasa sa se inteleaga ca cel mai bine ar fi sa ne vedem de ale noastre ”
danyn SPUNE ca EA:
NU ARE TIMPUL NECESAR,
RESURSELE NECESARE,
PREGATIREA PSIHOLOFICA NECESARA,
SI NICI NU MAI SIMTE NEVOIA OBSESIVA DE AI AJUTA PE ALTII CU PRETUL SACRIFICARII RESURSELOR PERSONALE LIMITATE SAU CARE AR FI MAI BINE SA FIE DIRECTIONATE CATRE RESPONSABILITATILE PROPRII
fiecare este responsabil pt propria vindecare iar ajutor se gaseste peste tot, sunt situri pe net, sunt carti, etc
December 21, 2011 at 4:52 pm
Gelu
Ok. Danyn spune ca ea dar oare face ca ea ? Daca face ca ea cred ca nu doreste sa faca si altii ca ea . Eu nu vreau sa faca nimeni ca mine adica sa aiba atitudinea mea fata de ceva etc. Tu gresesti prin faptul ca iti fixezi niste standarde si ii accepti doar pe cei care iti accepta standardele . Fiecare dintre noi are propriile standarde. Ca si mine tu atunci cand ai constientizat ca esti,codependenta sunt sigur ca te-ai gandit la trecut si la tot ce-ai pierdut. Acest lucru este evident pt ca folosesti cuvinte cum ar fi resurse energie timp etc . Pe tine te framantata aceste lucruri iar acum incerci sa recuperezi ce ai pierdut . Noi trebuie sa ne schimbam din interior spre exterior . Degeaba curatam paharul pe exterior pt ca tot murdar pare . Ai spus ca nu mai vrei sa dai din resursele tale si ca vrei sa le pastrezi doar pt tine . Nu vei reusi sa faci asta pt ca fericirea tocmai in aceste lucruri consta adica in a da si in a primi. Intradevar codependentilor li se recomanda sa fie uneori si egoisti atunci cand sunt doar altruisti. Resursele mele vreau sa le pun la dispozitie tuturor codependentilor pt ca vindecarea mea depinde de aceasta interdependenta . Cand spun resurse ma refer in primul rand la idei si concepte . Toata experienta personala a unui codependent este folositoare pt mine . Multi nu sunt dispusi sa vb despre experienta proprie . Vorbesc despre studii de specialitate despre descoperiri in domeniu despe experienta si trairile altor persoane dar nu vb despre ceea ce s-a intamplat in viata lor . Ma gandesc ca unii codependenti cred cu tarie ca ei fac parte dintr-o anume clasa sociala ceea ce ii face diferiti de altii. Intradevar lumea este impartita pe clase sociale . Asa a fost dintotdeauna . Dumnezeu nu face astfel de deosebiri . ”Intelepciunea saracului este dispretuita iar cuvintele lui nu sunt ascultate”. De ce ? Tocmai din cauza diferentelor de statut social.